Olej kokosowy – właściwości i zastosowanie

Sekretem oleju kokosowego są średniołańcuchowe nasycone kwasy tłuszczowe, które stanowią aż 62% jego składu. Kwas kaprylowy, laurynowy i dekanowy to wyjątkowo zdrowa mieszanka, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszych organizmów. Jak poprawnie stosować olej kokosowy? Czy można na nim smażyć? W artykule dowiecie się o jego właściwościach i zastosowaniu.

Olej kokosowy – właściwości zdrowotne

Olej kokosowy jest powszechnie lubiany i stosowany podczas domowych zabiegów pielęgnacyjnych na skórę i włosy. Okazuje się jednak, że jego właściwości wykraczają daleko poza obszar kosmetyczny. Zawarte w nim średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe są przez organizm bezpośrednio zamieniane w energię, nie występuje ich magazynowanie w postaci tkanki tłuszczowej1). Poprawiają też trawienie i wchłanianie zawartych w pożywieniu składników odżywczych. Co więcej, przeprowadzone badania udowodniły, że codzienne spożywanie 2 łyżek nierafinowanego oleju kokosowego zmniejsza ilość tłuszczu brzusznego już po miesiącu stosowania. Badanie obejmowało zarówno kobiety jak i mężczyzn. Dzięki temu, że średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe trafiają bezpośrednio do wątroby – z pominięciem komórek jelitowych – olej jest też wskazany dla osób z problemami w trawieniu tłuszczów2).

Olej kokosowy zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia

Mimo, że olej kokosowy zawiera wysokie stężenie nasyconych kwasów tłuszczowych udowodniono, że nie tylko nie szkodzi sercu, ale pomaga chronić je przed chorobami. Udowodniono, że regularne spożywanie oleju podnosi poziom „dobrego” cholesterolu w organizmie (HDL) i sprzyja obniżeniu poziomu „złego” cholesterolu (LDL). Jednocześnie pomaga zachować między nimi właściwy stosunek. Dzięki temu skutecznie obniża ryzyko rozwoju chorób układu krążenia i działa przeciwmiażdżycowo.3)

Olej kokosowy poprawia funkcjowanie mózgu

W 2006 roku, w czasopiśmie Neurobiology of Aging opublikowano badanie wykazujące istotną rolę oleju kokosowego w funkcjonowaniu mózgu. Podstawowym źródłem energii dla mózgu jest glukoza. Osoby chore na Alzhaimera posiadają jednak znacznie zmniejszoną zdolność wykorzystywania jej w tym celu. Prowadzi to do głodówki komórek mózgowych, która objawia się m.in. znacznym obniżeniem funkcji poznawczych i wydolności mózgu. Przedstawione badanie wykazało, że spożywanie oleju kokosowego zwiększa stężenie ciał ketonowych w mózgu, które mogą pełnić (i pełnią!) funkcję alternatywnego źródła energii. Pacjenci, którym podawano wysokojakościowy olej kokosowy szybko zauważali wyraźną poprawę w funkcjonowaniu mózgu. Podobne działanie olej kokosowy wykazuje u osób chorych na Parkinsona.

olej kokosowy właściwości zdrowotne

Olej kokosowy poprawia odporność

Przeciwbakteryjne i przeciwwiruswe działanie oleju kokosowego sprawia, że skutecznie wspiera on naszą odporność.4) Dodatkowo – zawarty w nim kwas laurynowy posiada działanie antybiotyczne i grzybobójcze. Dzięki temu olej jest skuteczną pomocą w walce z chorobami na tym tle.

Tym, co warto wprowadzić do codziennej rutyny jest ssanie oleju kokosowego, które polega na długim (około 15-20 minutowym) płukaniu nim jamy ustnej. Co dzięki temu uzyskamy? Udowodnione efekty to silna ochrona przed próchnicą i infekcjami jamy ustnej.5)Dodatkowo wymienia się działanie przeciwalergiczne, oczyszczające oraz prewencyjne. Bonusem jest też zauważalne wybielenie zębów.

Olej kokosowy – zastosowanie w kosmetyce i w kuchni

Olej kokosowy w kosmetyce najczęściej aplikowany jest bezpośrednio na skórę. Regularne stosowanie poprawia jej kondycję, poziom nawilżenia i jędrność. Chcąc wzmocnić rozdwajające się końcówki włosów warto zaś zafundować im ciepłą maskę z użyciem oleju. Zabieg polega na nałożeniu i pozostawieniu (około 15 minut) na włosach podgrzanego oleju kokosowego. Następnie włosy należy dokładnie umyć z użyciem ulubionego szamponu.

Z uwagi na wysoki punkt dymienia olej kokosowy jest szczególnie często polecany do smażenia jako alternatywa dla innych tłuszczy. Podpisujemy się po tym, jednak mimo wszystko szczególnie polecamy spożywanie go na zimno – jako składnik koktajli lub dodatek do kawy.

O kawie kuloodpornej z dodatkiem oleju kokosowego przeczytasz TUTAJ

Warto wiedzieć, że dzięki małej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych olej kokosowy jest bardzo stabilny i odporny na utlenianie. Oznacza to wysoką odporność na jełczenie i psucie się. Chociaż zalecana temperatura przechowywania to około 24 stopnie, olej kokosowy – jako jedyny z olei roślinnych – nie zepsuje się w wyższej temperaturze.

olej kokosowy właściwości

Wysoka jakość oleju kokosowego to podstawa dobroczynnych właściwości

By cieszyć się pełnią dobroczynnych właściwości oleju kokosowego należy wybierać ten o wysokiej jakości. W tanich olejach kokosowych niskiej jakości nierzadko można znaleźć dodatek smalcu (sic!) lub oleju palmowego. Oprócz tego w procesie przetwarzania stosowana jest ekstrakcja chemiczna, która wymaga użycia ekstraktów rozpuszczalnikowych. Olej niskiej jakości nierzadko poddawany jest również procesom dezodoryzacji (pozbawiania zapachu) i wybielania. Sprawia to, że finalny produkt – mimo wizualnego podobieństwa do wysokojakościowego odpowiednika – sam nie posiada jakichkolwiek właściwości.

Olej kokosowy – komu służy najbardziej?

Olej kokosowy może być spożywany przez osoby z problemami trawienia tłuszczy. Oznacza to, że jest wskazany np. dla osób chorujących na niewydolność trzustki, choroby jelita cienkiego czy schorzenia dwunastnicy. Olej poprawia też wchłanianie składników odżywczych, w tym minerałów. Udowodniono, że dzieci spożywające olej kokosowy wchłaniały z pożywienia większą ilość witamin z grupy B, witamin A, D, E, K oraz wapnia i magnezu – niezwykle istotnych w procesie wzrostu.

Zimnotłoczony, niefiltrowany, nierafinowany, organiczny olej kokosowy znajdziesz TUTAJ

Bibliografia:

1) M. Rubin i in., Long-chain fatty acids, in long-term home parenteeral nutrution: A double-blind randomized cross-over study, „Nutrition” 2000, nr 16, s. 95-100

2) H.J. Binder, Zaburzenia wchłaniania [w:] Interna Harrisona, red. nauk. A.S. Fauci i in., wyd. 3, t.3, Lublin 2009, s.2095

3) C.S. Dayrit, Coconut Oil: Atherogenic Or Not? (What Therefore Causes Atherosclerosis?), „Philippine Journal of Cardiology” 2003, nr 31, s. 97-104

4) C.E. Isaacd, Addition of lipases to infant formulas produces antiviral and antibacterial activity, „Journal of Nutritional Biochemistry” 1992, nr 3, s. 304-308

5) Fife B., Płukanie ust olejem. Detoksykacja i uzdrawianie ciała poprzez usta, tł.Bochenek K, wyd. Vital, Białystok 2014

Darmowa dostawa od 200 zł

Ostatnio w sklepie pojawiły się:

Szanowni Państwo!

Niedawno uruchomiliśmy nową stronę internetową. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby działała bez zarzutów. Mamy nadzieję, że korzystanie z niej będzie przyjemniejsze, a składanie zamówień bezpieczniejsze, prostsze i szybsze.

Jeśli zauważą Państwo błędy techniczne, wizualne lub tekstowe w obrębie strony, będziemy wdzięczni za ich zgłoszenie na [eeb_content]biuro@sosta.pl[/eeb_content]

Dziękujemy!