Olej rzepakowy 100 ml SOSTA

Olej rzepakowy SOSTA 100 ml tłoczony na zimno

10,00 zł
Brutto

Olej rzepakowy, zwany często „oliwą Północy”, jest rekomendowany w Europie Środkowej oraz Wschodniej jako bardziej wartościowy zamiennik oliwy z oliwek. Kliknij "więcej",aby dowiedzieć się dlaczego.

Rzepak, to najczęściej uprawiana roślina oleista w Polsce. Jego wartość odżywcza jest wyższa od tak bardzo docenianej oliwy z oliwek. Przez wiele lat w Polsce panowało przekonanie, że wartość odżywcza oleju rzepakowego jest niska ze względu na zawartość kwasu erukowego.

W obecnych czasach, po wprowadzeniu nowych, podwójnie ulepszonych, odmian rzepaku, olej ten można określić mianem najcenniejszego.

Tłuszcz roślinny, jakim jest olej jest nam potrzebny z powodu obecności niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Mają one  istotny wpływ na prawidłowy wzrost, rozwój i właściwe funkcjonowanie wszystkich narządów w organizmie człowieka, a zwłaszcza układu sercowo – naczyniowego, siatkówki oka i mózgu człowieka. Wynika z tego oczywisty wniosek, że są to kwasy niezbędne do życia. Organizm nie może ich sam wytworzyć, co oznacza, że muszą być dostarczane z pożywieniem.

 W porównaniu z innymi olejami, olej rzepakowy ma jeden z najniższych poziomów kwasów tłuszczowych nasyconych, które są niekorzystne dla naszego organizmu, za to wysoki poziom kwasów jednonienasyconych oraz jedną z najwyższych wśród olejów zawartość pożądanego kwasu omega-3. Jednak jednym z najsilniejszych atutów tego oleju jest optymalny stosunek kwasów omega-6 i omega-3 (2:1). Pod względem tej proporcji olej rzepakowy góruje nad wszystkimi innymi. W popularnym oleju sojowym jest to 7:1, w słynnej oliwie – 10:1, a w chętnie kupowanym oleju słonecznikowym – aż 126:1.

Dlaczego tak ważna jest proporcja między kwasami omega-6 i omega-3?  Odpowiedni stosunek NNKT w diecie jest ważny z punktu widzenia utrzymania prawidłowego funkcjonowania organizmu. Najbardziej pożądany to dwie części omega-6 do jednej części omega-3. Nie jest łatwo utrzymać taką proporcję, bo w pożywieniu mamy nadmiar kwasów omega-6 w stosunku do omega-3. W wyniku przemian metabolicznych z kwasów omega-6 wytwarzane są związki o charakterze prozapalnym, podczas gdy z omega-3 związki o charakterze przeciwzapalnym. Długotrwały nadmiar kwasów omega-6 w diecie sprzyja osłabieniu funkcji układu odpornościowego i nadmiernej skłonności do stanów zapalnych organizmu. Wprowadzajmy zatem do naszej diety jak najwięcej produktów zawierających kwasy omega-3.

Kwasy omega-3 zawarte w oleju rzepakowym wpływają na odpowiedni rozwój mózgu i układu nerwowego. Dlatego są bardzo ważnym składnikiem diety podczas ciąży i w diecie małych dzieci. Są one szczególnie istotne w III trymestrze ciąży, kiedy następuje bardzo intensywny rozwój tych narządów. Przyczyniają się też do rozkurczu tętnic, zmniejszają ciśnienie tętnicze krwi, działają przeciwzakrzepowo. Pozwalają także zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe i cukrzycę typu II.

Oleje są także dobrym źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach- E i K oraz karotenoidów, które są przekształcane w organizmie do witaminy A. Witamina E posiada silne właściwości antyoksydacyjne. Ponadto, pozytywnie wpływa na układ krążenia, hamuje reakcje zapalne oraz wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tkanki łącznej i mięśni szkieletowych. Zawartość tej witaminy w oleju rzepakowym jest porównywalna do zawartości w oleju winogronowym. Poziom witaminy E jest porównywalnie wysoki w oleju rzepakowym, winogronowym i sojowym. Jak powszechnie wiadomo, witamina A odpowiada za prawidłowe widzenie, poprawia stan skóry oraz błon śluzowych. Jej zawartość w oleju rzepakowym i sojowym, jest znacznie wyższa niż w innych, popularnych olejach.

Zastosowanie w kuchni oleju rzepakowego jest naprawdę ogromne: świetnie podkreśla smak sałatek, potraw z ziemniaków, białych mięs, ryb. Najlepiej spożywać olej na zimno, ale jest też doskonałym tłuszczem do krótkotrwałego smażenia. Kto zakocha się w smaku oleju rzepakowego, z pewnością odkryje urok najprostszych, tradycyjnych połączeń – oleju z białym twarogiem, ze świeżą pajdą chleba, z gotowanymi warzywami, ziemniakami.

Brak opinii

Strona wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody, nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony.