Jaki olej dla cukrzyka?

3 miliony. Tyle Polaków choruje na cukrzycę. Jej ścisłe powiązanie ze stylem życia i dietą to fakt, zaś wzrostowa tendencja zachorowań to smutna rzeczywistość. Jest jednak światełko w tunelu – ze względu na jej silny związek ze stosowaną dietą masz całkiem realny wpływ na swoje samopoczucie i zdrowie. Chociaż trudno mówić o wyleczeniu cukrzycy, prawidłowe żywienie może skutecznie poprawić stan Twojego organizmu. Przyjrzyjmy się zatem, co możesz zrobić.

Różnice pomiędzy cukrzycą typu 1 i typu 2

Cukrzyca typu 1 charakteryzuje się upośledzeniem wydzielania insuliny. Insulina zaś to hormon produkowany przez trzuskę, który odpowiada za obniżanie poziomu cukru we krwi. Jako najczęstsze przyczyny choroby wymienia się przebytą świnkę, różyczkę lub inne zapalenia wirusowe i powikłania po nich. Cukrzyca typu 1 stanowi 10% wszystkich przypadków i najczęściej wykrywana jest w okolicach 10-16 roku życia.

Cukrzyca typu 2 to odmiana insulinoniezależna. Co to oznacza? Trzustka i jej rejony odpowiedzialne za wydzielanie insuliny pracują prawidłowo. Problemem jest insulinoodporność organizmu, który z różnych powodów stał się niewrażliwy na jej działanie. To właśnie cukrzyca typu 2 jest wykrywana najczęściej. Wiedząc jak odżywiać się właściwie można skutecznie poprawić komfort życia i ograniczyć liczbę przyjmowanych na cukrzycę leków.

Dieta dla diabetyka

Dieta osoby chorej na cukrzycę powinna zakładać w głównej mierze ograniczenie spożycia cukrów prostych. Produktami zakazanymi są m.in. białe pieczywo, biały ryż, słodycze, przejrzałe, słodkie owoce czy wszelkie produkty wysokoprzetworzone. Nie oznacza to jednak, że cukrzyca wyklucza smaczne jedzenie. To, co zmienia się najbardziej to jego jakość. Dieta diabetyka opiera się na pełnoziarnistym pieczywie, warzywach, chudym mięsie – indyku, kurczaku, wołowinie. Zalecane jest też spożywanie ryb morskich, produktów bogatych w kwasy Omega 3 oraz produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Komponując nową dietę warto pamiętać o tłuszczach. Chociaż to właśnie otyłość wskazywana jest jako główna przyczyna insulinoodporności (a zwłaszcza otyłość brzuszna), nie należy się ich bać. Tycie to wynik nadmiarowej ilości dostarczanych kalorii w stosunku do poziomu aktywności. Ich źródłem zaś najczęściej są węglowodany, a nie tłuszcze. Zdrowe tłuszcze – takie jak tłoczone na zimno oleje roslinne – wspierają organizm. Niektóre z nich są szczególnie przydatne w procesie leczenia cukrzycy typu 2.

Jaki olej na cukrzycę?

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne zaleca dietę z zachowaniem tłuszczy na poziomie od 25% do 40% wartości energetycznej diety. Jest to poziom podobny do stosowanego w diecie osób zdrowych. Co jednak ważne – istotna jest ich jakość. PTD zdecydowanie nie rekomenduje spożywania izomerów trans kwasów tłuszczowych – najszerzej występujących np. w margarynach. Szeroko zalecane są natomiast tłuszcze roślinne, za wyjątkiem oleju palmowego i kokosowego. Jakie oleje będą zatem najwłaściwsze przy cukrzycy?

Olej z czarnuszki obniża poziom glukozy

Olej z czarnuszki wielokrotnie był przedmiotem badań w kontekście cukrzycy. Okazuje się, że regularne spożywanie nie tylko skutecznie obniża poziom glukozy we krwi, ale również zmniejsza jej wchłanianie z układu pokarmowego. Można wręcz mówić o pewnego rodzaju leczeniu, ponieważ organizm – pod wpływem oleju z czarnuszki – zaczyna prawidłowo reagować na insulinę, zmniejsza się jego insulinoodporność. Artykuł opublikowany przez Journal of Endocrinology and Metabolism mówi o tym, że spożywanie oleju czarnuszkowego stopniowo regeneruje komórki beta trzustki, poprawia tolerancję glukozy i obniża jej podwyższone stężenie w surowicy. Nie powoduje przy tym skutków ubocznych.

Przed rozpoczęciem kuracji olejem z czarnuszki należy skonsultować się ze swoim lekarzem – niewłaściwe zastosowanie (np. w połączeniu ze stosowanymi lekami) może spowodować hipoglikemię.

Olej lniany, a cukrzyca typu 2

Olej lniany to bogate źródło kwasu alfa-linolenowego z rodziny Omega 3. Jego wyjątkowość doceniła już dr Budwig opierając na nim główne założenia swojej diety.

Olej lniany usprawnia pracę układu krążenia i zapobiega zlepianiu się płytek krwi (działa przeciwzakrzepowo). Obniża ryzyko wystąpienia miażdżycy i nadciśnienia. Diabetycy (ze względu na cukrzycę, ale także często występującą otyłość) są szczególnie narażeni na wystąpienie chorób serca. Spożywanie tłoczonego na zimno oleju lnianego może pomóc im obnizyć te ryzyko.

Olej rzepakowy dla diabetyków

Właściwości zdrowotne oleju rzepakowego porównywane są często z właściwościami oliwy z oliwek. Podobnie jak oliwa – wspiera pracę serca i chroni przed chorobami układu krwionośnego. Odpowiedzialne za to są kwasy Omega 6 i Omega 3, które w oleju rzepakowym występują w idealnej proporcji 2:1.

Okazuje się jednak, że olej rzepakowy to dla diabetyka coś więcej tylko niż ochrona serca. Udowodnili to naukowcy z Toronto, którzy przeprowadzili 3-miesięczne badanie na chorych na cukrzycę. Dzieląc 141 osób na dwie grupy, polecili jednej z nich codzienne spożywanie 4,5 kromki pieczywa z dodatkiem oleju rzepakowego, drugiej zaś 7 kromek, bez żadnych dodatków. Oprócz tego, obie grupy zostały zobligowane do zdrowej diety z zachowaniem niskiego indeksu glikemicznego. Okazało się, że chociaż w obu grupach zauważono spory spadek glukozy we krwi, w grupie spożywającej olej rzepakowy, spadek był 1,5 raza większy. Dodatkowo – u osób spożywających olej, spadł poziom „złego” cholersterolu LDL. Oznacza to, że olej rzepakowy może być z powodzeniem polecany osobom chorującym na cukrzycę.

Darmowa dostawa od 200 zł

Ostatnio w sklepie pojawiły się:

Szanowni Państwo!

Niedawno uruchomiliśmy nową stronę internetową. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby działała bez zarzutów. Mamy nadzieję, że korzystanie z niej będzie przyjemniejsze, a składanie zamówień bezpieczniejsze, prostsze i szybsze.

Jeśli zauważą Państwo błędy techniczne, wizualne lub tekstowe w obrębie strony, będziemy wdzięczni za ich zgłoszenie na [eeb_content]biuro@sosta.pl[/eeb_content]

Dziękujemy!